Nieuw FirstMotors

Dit is de beste periode van het jaar om lekker met jouw motor te toeren. Voordat je gaat rijden dan is het van groot belang dat alles aan de motor in orde is. De tips hieronder kunnen een leuke bezigheid zijn om je alvast voor te bereiden op een zomer vol rijplezier. Geen tijd om alles nu te lezen?

1. Start nooit gelijk de motor

Als jouw motor de hele winter heeft stil gestaan dan is het niet verstandig om gelijk de motor te starten. Als je de benzine niet had verwijderd uit de tank, dan raden wij aan om dit alsnog te doen. Niets kan zo schadelijk zijn voor de carburateur of inspuitsysteem als oude benzine. Bij sommige carburateur types is er altijd een kraan aanwezig welke kan worden dichtgedraaid om te voorkomen dat de benzine deze verstopt. Bij injectiemotoren kan dit de benzinefilter en pomp ook nog beschadigen. Had je de tankdus niet leeggegooid, dan zal je dat als eerste moeten doen en daarna de leidingen zoveel mogelijk schoon te krijgen. Een goed idee is altijd om de benzinefilter te vervangen en verse benzine in de tank te doen. Als je de benzine uit de tank had gehaald en deze was dus leeg tijdens de winter, dan kan het ook zo zijn dat er zich roest en vocht in de tank bevindt. Let daar wel op voordat je de verse benzine in schenkt. Het is daarom altijd een goed idee om de benzinefilter te vervangen zodat de nieuwe filter beter in staat is de roestdeeltjes op te vangen. Als jij van gemak houdt en jezelf al deze moeite wil besparen, dan kan je altijd een motorcheck inplannen bij onze werkplaats.

2. Check de accu

Wanneer jouw motor de hele winter heeft stil gestaan, dan zal de accu waarschijnlijk niet meer in staat zijn de motor te starten. Er zijn speciale druppelopladers te verkrijgen die ervoor zorgen dat de accu zijn spanning blijft behouden tijdens de winter. In zo een geval is het dan gewoon een kwestie van het plaatsen van de accu in de motor. Mocht het toch zo zijn dat je de accu niet hebt gelaten aan een druppeloplader en die geen spanning meer heeft hoef je de accu niet meteen te vervangen. Slechts door de accu opnieuw op te laden zal zijn spanning wel behouden worden. Je kunt zelf een oplader kopen of breng jouw motor langs onze werkplaats (of laat jouw motor ophalen door onze ophaalservice) om op jouw motoraccu op te laden. Let er op dat er genoeg batterijzuur in de cellen zit en dat de polen wel schoon zijn. Bij een onderhoudsvrije hoef je gelukkig het vloeistofniveau niet te checken.

3. Controleer altijd de luchtfilter

De luchtfilter wordt vaak overgeslagen tijdens de controle van de motor terwijl deze juist van primair belang is. Tijdens de lange wintermaanden kan het gebeuren dat er vuil zich gaat ophopen in de filterbehuizing. Omdat de filter een goede beschutting biedt voor kleine insecten en soms zelfs muizen is het altijd goed alles los te gooien en het geheel aan een grondige inspectie te onderwerpen. Wat je absoluut niet wilt is dat er vuil via de filter in de cilinderkamer(s) terecht komt en daar voor grote schade zorgt. Een nieuw filter is daarom ook zo gek nog niet en zo zorg je ervoor dat de prestatie van de motor optimaal zal zijn. Wat ook een aanrader is, ga de elektrische bekabeling van de motor na. Vooral muizen houden ervan om aan de isolatie te knagen en dit kan een kortsluiting veroorzaken. Wat je ook kan doen om de bekabeling te beschermen is een speciale contactspray gebruiken om bij alle connecties de oxidatie op een veilige manier eruit te krijgen. Vocht is namelijk de grootste boosdoener na een lange winter en zal er zich zeker oxidatie gaan vormen.

4. Vervang de oliefilter

Voordat je de oliefilter gaat vervangen dan zou je eerst de motorolie moeten vervangen. Bij het vervangen van de olie en de filter na de winter dien je niet te kijken naar het laatste service interval. Het kan namelijk zo zijn dat het aantal gereden kilometers minder is dan het vereiste aantal voor een servicebeurt, maar je moet er rekening mee te houden dat er in de winter ook vocht condenseert aan de binnenkant van de motor en het uiteindelijk in de olie terecht komt. Verse motorolie samen met nieuwe filters zal ervoor zorgen dat de motor in de warme en vaker ook stoffige zomermaanden goed gaat blijven presteren.

5. De remmen

Remvloeistof is hygroscopisch en dit betekent dat het snel vocht kan opnemen. Vocht in de remvloeistof verlaagt het kookpunt ervan en heeft dit een directe invloed op de werking van de remmen. Elke motorrijder weet als geen ander hoe belangrijk het is dat de remmen altijd hun werk naar behoren doen en het vervangen ervan is iets wat je liever niet over het hoofd mag zien. Check ook de remcilinders om te zien of deze nog goed zijn. Overmatig roest en vocht in de remvloeistof kan de remrubbers en cilinders beschadigen waardoor er lekkages kunnen ontstaan of de wielcilinders kunnen gaan blokkeren.

6. De banden

Het kan misschien zo zijn dat de banden nog over een goed profiel beschikken, maar zij kunnen misschien al uitdrogingsverschijnselen vertonen. Vervang bij twijfel de banden en let daarbij niet te veel op de kosten. Een lekke band op een lange zomertrip is niet bepaald iets wat je wilt meemaken. Verder ook iets om na te kijken is de bandenspanning. Wanneer de bandenspanning te laag is, is het contact met wegoppervlak niet optimaal, wat kan leiden tot ongelukken. Met een goede bandenspanning heb je een optimale wegligging, kortere remweg en langere levensduur van je motorbanden. De juiste bandenspanning wordt altijd opgegeven door de bandenfabrikant, zorg ervoor dat je deze controleert.

7.De vloeistoffen (remvloeistof en koelvloeistof)

Zorg dat je altijd genoeg remvloeistof en koelvloeistof bij de hand hebt. Zonder deze vloeistoffen kan je motor ernstige schade oplopen. Een klein voorraadje thuis kan zeker geen kwaad. Ga je voor langere tijd niet rijden? Zorg dan dat je verse motorolie in je motorblok hebt zitten. Ook als je meer dan 6000 kilometer hebt gereden met je motor, kun je het beste de motorolie verversen.

Wanneer de zomer aanbreekt wilt elke motorrijder niets liever dan zijn / haar motor voor de zomer klaarmaken om er optimaal van te genieten. Echter de moeite en tijd dat het vergt om alles gereed te maken is natuurlijk niet voor ieder motorrijder weggelegd, daarom staan onze monteurs klaar om jouw motor “zomer klaar” te maken, zodat jij probleemloos volop kan genieten van het weer en jouw motor. Maak vandaag nog afspraak voor een motorcheck!

MOTORSTALLING VOOR OPTIMALE CONDITIE EN BEVEILIGING VAN JE MOTOR

Heb je thuis geen ruimte om je motor overdekt te kunnen stallen? Dan zou je kunnen denken aan het huren van een beveiligde motorstalling. Voordeel hiervan is dat je motor droog en warm staat én dat je motor veilig is, onbereikbaar voor de vele motordieven. Wist je namelijk dat er in Nederland dagelijks 5 motoren worden gestolen met een terugvindkans van 20%? Bij First Motors heb je verschillende opties voor motorstalling: Onze motorstalling is beveiligd, verwarmd en geconditioneerd zodat je motor in topconditie blijft.